torsdag den 15. september 2016

Kom i gang med at kode på Næshøjskolen

Næshøjskolens 5.b vil lære at kode deres egne computerspil, så de havde sendt bud til De 32 for at få stilladseret opstartsprocessen. Læreren havde ikke den store erfaring med kodning, så vi foreslog at benytte videovejledningerne i CS-First, så de kan fortsætte selv efter De 32 har været på besøg.

Eleverne havde øvet sig i at være imødekommende, så de kom alle og gav hånd. Vi gennemgik målene for dagen:

  • At de kender baggrunden for hvorfor det er vigtigt at lære at kode.
  • At kunne følge en videovejledning.
  • At kunne kode i Scratch.



Eleverne skulle vælge en sprite og en promte, de skulle tage stilling til - herefter skulle de kode spriten til at bevæge sig og få den til at sige noget. Eleverne oplevede at være en del af et fællesskab af "programmører", de var vedholdende i løsning af problemerne og de havde mod til at kaste sig ud i opgaven. Både piger og drenge var alle aktive - de arbejdede med opgaverne på forskellig vis. Gæt selv hvilket køn, der er lagde mest vægt på design af spritens udseende?

Der var mange praktiske ting eleverne skulle lære: Gemme passwords, logge på begge programmer, remixe, faneskift, genvejstaster etc. Alt dette skulle eleverne huske, da de står der selv næste gang - her er det racerspil, de skal kode. Vi sluttede dagen af med at vende tilbage til læringsmålene.

Heidi, Mads, Anders og Mette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar