Eleverne havde øvet sig i at være imødekommende, så de kom alle og gav hånd. Vi gennemgik målene for dagen:
- At de kender baggrunden for hvorfor det er vigtigt at lære at kode.
- At kunne følge en videovejledning.
- At kunne kode i Scratch.
Eleverne skulle vælge en sprite og en promte, de skulle tage stilling til - herefter skulle de kode spriten til at bevæge sig og få den til at sige noget. Eleverne oplevede at være en del af et fællesskab af "programmører", de var vedholdende i løsning af problemerne og de havde mod til at kaste sig ud i opgaven. Både piger og drenge var alle aktive - de arbejdede med opgaverne på forskellig vis. Gæt selv hvilket køn, der er lagde mest vægt på design af spritens udseende?
Der var mange praktiske ting eleverne skulle lære: Gemme passwords, logge på begge programmer, remixe, faneskift, genvejstaster etc. Alt dette skulle eleverne huske, da de står der selv næste gang - her er det racerspil, de skal kode. Vi sluttede dagen af med at vende tilbage til læringsmålene.
Heidi, Mads, Anders og Mette
Ingen kommentarer:
Send en kommentar