9.x på Malling Skole havde orden og layout på skemaet - de havde gennemgået de første faser i skriftlig fremstilling; gennemlæsning af opgavesæt, disponering og tekstfremstilling. Alle elever havde råtekst at arbejde med. Fokus i disse timer var på den sidste fase: layout og redigering. Vi begyndte med, at alle elever loggede på deres aaks-konto (en del havde tidligere arbejdet i gmail). De skulle både logge ind i browseren og på drevet. Undervisningsministeriets retningslinjer gennemgik vi i fællesskab:
Til prøven i skriftlig fremstilling i dansk vurderes orden og layout. For at en orden kan beskrives som hensigtsmæssig skal følgende være opfyldt i væsentlig grad:
• Der er meget bevidst arbejdet med layout – særligt i forhold til den genre, der skrives i.
• Teksten er skrevet med harmonisk højrekant og der anvendes orddeling ved linjeskift.
• Overskriften er harmonisk i forhold til teksten, og der er balance mellem højde og bredde i teksten.
• Afsnit markeres konsekvent.
• Skrifttypen er velvalgt, tegn anvendes korrekt, og mellemrum anvendes korrekt i forbindelse med tegn.
Vi konkretiserede, hvad det vil sige at arbejde bevidst med en genre via eksempler 2. Herefter tilføjede eleverne Wizkids columns og orddeling (denne funktion bruges først, når alt andet er layoutet). Novelle- og artikelgenrens layoutmæssige genretræk blev gjort til genstand for diskussion. Forskellige funktioner såsom indsæt vandret streg, overskrift i sidehoved så den strækker sig over begge spalter (husk at afkrydse specielt sidehoved på første side af), fotoboks med fototekst, etc.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar